טיפול זוגי בשיטת מראות – חנוכה 2013

 
טיפול זוגי

זוגות המצויים במשבר זקוקים לשינוי מיידי. טיפולים המובילים לתוצאות מהירות ומיידיות לא רק שתורמים להקלה מהירה של הסבל אלא גם מעוררים מערכת אמון  שמאפשרת גם לבני זוג אמביוולנטים להתחייב לתהליך טיפולי. במכון מראות אנו מטפלים בזוגות על בסיס Collaborative Couple Therapy הגישה הטיפולית של ד"ר דן וייל , שתואר עלידי ג'ון גוטמן כ"מטפל הזוגי הטוב בעולם". השיטה מובילה לשינויים מהירים בדפוסים הזוגיים, בניה מחודשת של אמון, לקיחת אחריות על התנהגויות שפוגעות בקשר וקירבה מחודשת של בני הזוג. הטיפול מבוסס על שיחות ייחודיות המווסתות כאב ורגשות קשים ומאפשרות למסרים שנבלמו בעבר לעבור ולהקלט ע"י בן הזוג.
 
בשיטת מראות לטיפול זוגי בני הזוג מרגישים בשינוי מהמפגש הראשון. השיטה פותחה על רקע אי שביעות הרצון שלנו ממודלים זוגיים הנשענים על טכניקות תקשורת המכריחות את בני הזוג לשוחח באופן "נכון" אך באופן שרחוק מאוד מאיך שהם מרגישים באמת. הניסיון המצטבר שלנו בטיפול זוגי הראה לנו שגם גישות של פתרון בעיות אינן מובילות לשינויים אמיתיים. גישות המנחות לדוגמא את בני הזוג לצאת ליותר דייטים, לבלות יותר ביחד וכדומה. המלצות כאלה בדרך כלל אינן עוזרות ואף יכולות להחמיר את הבעיה. הרי הבעיה לרוב איננה היציאה עצמה אלא זה שבני הזוג אינם נהנים מהיציאה – הם יושבים אחד מול השני בשקט, משתעממים, אינם אומרים את שעל ליבם ובמידה וכן השיחה יכולה במהירות להדרדר למריבה קשה שגורמת לבני הזוג להעדיף שלא לצאת יותר ביחד.


שיטת מראות לטיפול זוגי מאופיינת בכבוד ושיתוף הפעולה הנוצרים בין המטפל ובין בני הזוג. האווירה הנוצרת היא מעשית מחד, קרובה ואינטימית מאידך. בסביבה כזו השיחות המתפתחות בין בני הזוג הן שונות מאוד מהשיחות הרגילות המובילות בדרך כלל לעוד מפגש מתסכל בין בני הזוג.


שיטת מראות יעילה ביותר לשינוי במצבי עימות זוגיים, מצבי שחיקה זוגיים, חוסר סיפוק זוגיים והפרות אמון ובגידות. אנו מספקים לבני הזוג מפת דרכים ברורה כיצד לצאת ממצב משבר בו הם נתונים. אנו עוזרים לבני הזוג להיות מודעים להשפעותיהם על האחר, לקחת אחריות על התנהגותם, לרצות להשתדל למען הקשר מתוך רצון אמיתי ולא מתוך כורח. השינוי שאנשים עוברים הוא ספונטני ואמיתי ולא מתרחש באמצעים מלאכותיים ומתוך מאמץ. כתוצאה מהטיפול בני הזוג מרגישים שיש להם השפעה רבה יותר על הקשר, הם מרגישים רגועים ושטוב להם במערכת היחסים. הם נהנים מנוכחות האחר ומרגישים רצון מחודש להיות בקירבתו.

בסדנא ילמדו המשתתפים את עקרונות השיטה באופן חוויתי ותיאורטי, יקבלו כלים מעשיים לויסות רגשות סוערים בחדר הטיפולים ודרכים חדשניות לבניית קשר טיפולי יחודי עם בני הזוג.