טיפול במתבגרים בשיטת מראות – חנוכה 2013

סמרטפונים, אלכוהול, התבודדות, פגיעה עצמית וחתכים, חיפוש עצמי, קושי במציאת משמעות, החלפת היום בלילה, חוסר מוטיבציהiStock_000015924048XSmall והמנעות מלמידה – המתבגרים של היום הם שילוב של המתבגר של פעם עם תופעות בעייתיות חדשות שהן תוצר של הסביבה החברתית טכנולוגית העכשיוית. המתבגרים של היום חשופים למקורות מידע אין-סופיים ומתקשרים באופנים שרק לפני מספר שנים היו נראים דמיוניים. הסביבה התקשורתית הזו מובילה לאתגרים יחודיים למתבגר ומצריכה מההורים לפתח דרכי התמודדות חדשות שלא קשורות לדרך בה הם התחנכו וגדלו.

על מנת להתמודד עם אתגרים אלו פיתחנו גישה טיפולית ייחודית לעבודה עם בני נוער המציגים מכלול של קשיים כגון: התפרצויות, פגיעה עצמית, התבודדות, בעיות קשב וריכוז (ADHD), אימפולסיביות, תוקפנות, ווכחנות ומכלול של התנהגויות סיכון – שתיית אלכוהול מופרזת והתנהגות מינית לא מבוקרת. מתוך הכרות עמוקה עם מתבגרים אלו נוכחנו לדעת שמעבר להתנהגות המתריסה והפוגעת, הקושי המרכזי שלהם הוא בהתמודדות עם כשלונות, אכזבות ומצבי נחיתות שונים. הצטברות הכישלונות מובילה את בני הנוער לחיות במצב מתמשך של בושה וחוסר ערך המקשים על יצירת תקשורת בונה איתם – הם נוטים להדוף ניסיונות של עזרה, חווים תחושה על השפלה מכל ביקורת  ולו הקלה ביותר וטענות על כך שהם יכולים להסתדר לבד. מה שקורה בפועל –  מתבגרים אלה נוטים להימנע מהתחומים המעוררים קושי ומפסיקים לנסות ולהתנסות באתגרים התפתחותיים חשובים בתחום הלימודי, החברתי והבין אישי המחריפים ומעצימים את הבעיה.

 בסדנא נתמקד בארבעה תחומים רלוונטים ביותר בטיפול במתבגרים:

פגיעה עצמית וחתכים – יותר ויותר מתבגרים חותכים את עצמם כדרך להתמודד עם רגשות כואבים. לעיתים פגיעה עצמית זו תעשה בפרטיות ובפעמים אחרות ישלחו המתבגרים תמונות של החתכים ברשת החברתית ויעודדו אחרים לפעול בצורה דומה. בסדנא יתוארו הדרכים המובילות מתבגרים לפגיעה עצמית ואמצעים יעילים להתמודד עם מצבים אלה.

סרבנות והימנעויות בית ספריות – בסדנא נסקור את הפרופיל של המתבגר הנמנע מהלמידה בכלל ומההליכה לבית הספר בפרט. כמו כן, יוצג מודל עבודה ייחודי לטיפול בבעיות סרבנות שונות.

ביישנות, המנעות וחרדה חברתית – יותר ויותר מתבגרים מרגישים חוסר אונים בבואם ליצור קשרים חברתיים שחורגים מתחום הווטס אפ והרשתות החברתיות. בסדנא נעסוק בטיפול במתבגרים החווים בושה וחרדה בעוצמה גבוהה במצבים חברתיים שונים. 

התנגדויות – רוב המתבגרים המגיעים לטיפול חווים אמביוולנציה במקרה הטוב והתנגדות במקרה הגרוע. לעיתים קרובות הדבר יתבטא בשתיקות, במצבים אחרים בכעס ותוקפנות. בסדנא נציג דרכים יעילות לגיוס המתבגר לטיפול.