המרכז לשליטה עצמית ומוטיבציה

"הפגישות נתנו לי מוטיבציה בכל מיני דברים וגם בלימודים…"

במהלך עשר השנים האחרונות פיתחנו גישה טיפולית ייחודית לעבודה עם ילדים המציגים מכלול של קשיים כגון: בעיות התנהגות, קושי בוויסות רגשות, בעיות קשב וריכוז (ADHD), אימפולסיביות, תוקפנות, ווכחנות, התפרצויות זעם, התנגדות לסמכות מבוגרים, חוסר מוטיבציה ועוד. מתוך הכרות עמוקה עם ילדים אלו נוכחנו לדעת שמעבר להתנהגות המתריסה והפוגעת, הקושי המרכזי שלהם הוא ביצירה, הבעה ושימור אמון בעצמם ובמבוגרים המשמעותיים בחייהם – הורים ומורים. יחד עם האמון המוגבל הופיעו באופן תדיר בעיות התנהגות, בעיות בוויסות הרגשי וירידה במוטיבציה. בעיות אלו גרמו לילדים להפסיק לנסות ולהתנסות באתגרים התפתחותיים חשובים בתחום הלימודי, החברתי והבין אישי.

במקביל לעבודה המערכתית האינטנסיבית שלנו עם הורים וביה"ס , התחלנו לפתח שיטת עבודה המתמקדת בילד ועוסקת בהקניית מיומנויות שליטה עצמית ופיתוח מוטיבציה. השילוב בין השניים הוביל להבניית גישה טיפולית המספקת מענה לילד, להורים ולמורים, אשר מצד אחד מחזקת את הדימוי העצמי של הילד ומצד שני נותנת להורים ולמורים כלים יעילים להתמודדות יום-יומית.

גישה מעשית המובילה לשינוי אמיתי ומתמשך

המטרות המרכזיות בטיפול הן להחזיר לילד את האמון בעצמו ובסביבה ולפתח בו מוטיבציה להתנסות באתגרים חדשים. עם התפתחותן של יכולות אלה, הילד (או המתבגר) איננו נזקק לעשות שימוש באסטרטגיות תוקפניות (או הימנעותיות) כדי לחוש בעל ערך, עם מעמד ושייכות. במסגרת זו, אנו שואפים לספק לילד התנסויות שונות ומגוונות בסביבות חיים שונות על מנת לאפשר לחזק חמישה מוקדי ההתערבות העיקריים - אמון, אומץ, אמת, איזון, אחריות.

אמון – ללמוד לעבוד בשיתוף, לסמוך על אחרים ועל עצמי – הבסיס לשינוי התנהגותי מתחיל ביצירת אמון מחודש של הילד בעצמו ובמבוגרים משמעותיים בחייו. היות ובניית האמון נחווית כלקיחת סיכון מצידו של הילד, מצאנו דרכים ליצירת סביבה בטוחה ומוגנת המעוררת באופן ספונטני רגשות של אמון וביטחון.

אמת – ללמוד לבטא את הבעיה האמיתית ולא להכחיש אותה – ילדים רבים מסתירים מעצמם ומאחרים את הרגשות האמיתיים שלהם ומסתובבים בעולם עם מסיכות שונות. מסיכה מוכרת במיוחד היא מסיכת "הלא אכפת לי". בעבודה שלנו אנו עוזרים לילד או המתבגר לגעת בחוויה האמיתית ולהפסיק לעשות מניפולציות שנועדו להסתיר את רגשותיו. כאשר תהליך זה מתרחש הילד אינו נדרש יותר לשחק תפקידים, הוא מספיק בטוח להציג את האני האמיתי שלו.

איזון – ללמוד כיצד לזהות מצבי חוסר שליטה ולמצוא להם פתרונות חדשים – במהלך הטיפול אנו הופכים את הילד למומחה בוויסות רגשות. הילד לומד לזהות רגשות שונים ולדעת כיצד הם משפיעים על התנהגותו ועל רמת המוטיבציה שלו. אנו מלמדים את הילדים מיומנויות בשליטה וניהול יעילים של רגש הכעס ורגשות נוספים באמצעים מגוונים ויצירתיים.

אחריות – ללמוד להסתכל על עצמי במקום להאשים אחרים – המצב שבו הילד מאשים אחרים במצבו ואינו לוקח אחריות על התנהגותו מוכר להורים רבים. אי לקיחת אחריות נובע מהפחד להיכשל ומהפחד להיתפס כחלש. אנו עוזרים לילדים לחוות חוויות של הצלחה אמיתית המובילות לתחושה חיובית לאורך זמן. עם השיפור בערך העצמי הילד נדרש פחות לאסטרגיה של להאשים אחרים ומבין שהדרך להרגיש טוב עוברת דרך לקיחת אחריות על התנהגותו.

אומץ – ללמוד להתמודד עם קשיים וכשלונות, ולגלות נכונות להתחיל ולהתאמץ– למרות התנהגותם המתריסה, ילדים עם בעיות התנהגות חוששים מאוד מחוויית הכישלון. פעמים רבות הם מסרבים להתחיל פעילויות שהם חוששים שעלולות לחשוף אותם לכשלון או נוטשים פעילויות מיד בהתחלה. במצבים אחרים הם מתחילים פעילות ומכשילים את עצמם בכוונה כדי לחוש שהכשלון הוא מעשה ידיהם ולא מבטא את חוסר יכולתם. שינוי דורש מאמץ ואומץ. אנו עוזרים לילדים להתנסות במגוון חוויות המאפשרות להם מפגש עם חוויית הכישלון באופן בונה. הילדים מגלים שהם יכולים להתמודד עם הכישלון, להתגבר עליו ולהצליח.

בעבודה שלנו עם ילדים בגישה זו, אנו שומעים לעיתים קרובות תגובות חיוביות כגון:
"אני מאוד שמח להגיע למפגשים…"
"יותר טוב לי, ויש לי יותר חברים"
"התחלתי לעשות דברים שהייתי צריך לעשות, דברים שבאחריותי"
"הפגישות נתנו לי מוטיבציה בכל מיני דברים וגם בלימודים. עכשיו אני יותר רגוע ויותר משקיע…"

ההורים מצידם מדווחים שהילד שלהם מוכן לקבל יותר הכוונה, מעורב יותר בחיי המשפחה ואינו נוטה להתפרצויות שבעבר היו דבר יום יומי. השיפור בהתנהגות הילד מוביל לשינוי בולט באווירה המשפחתית, שלאחר תקופה ארוכה של מתח, מחלוקת וכאב הופכת לרגועה, יציבה ומלאת תקווה.