שינוי זוגי

"דן וייל הינו גאון והמטפל הזוגי הטוב בעולם"

                   פרופסור ג'ון גוטמן (הנחשב לחוקר הזוגיות המוביל בעולם)

במכון מראות אנו מטפלים בזוגות על בסיס שיטתו הטיפולית של ד"ר דן וייל , בעיני רבים מגדולי המטפלים הזוגיים בעולם. השיטה מובילה לשינויים מהירים בדפוסים הזוגיים, בניה מחודשת של אמון, לקיחת אחריות על התנהגויות שפוגעות בקשר וקירבה מחודשת של בני הזוג. הטיפול מבוסס על שיחות ייחודיות המווסתות כאב ורגשות קשים ומאפשרות למסרים שנבלמו בעבר לעבור ולהקלט ע"י בן הזוג. 

השיטה הטיפולית של וייל מאופיינת בכבוד ושיתוף הפעולה הנוצרים בין המטפל ובין בני הזוג. האווירה הנוצרת היא עניינית ומעשית מחד, קרובה ואינטימית מאידך. בסביבה כזו השיחות המתפתחות בין בני הזוג הן שונות מאוד מהשיחות הרגילות המובילות בדרך כלל לעוד מפגש מתסכל בין בני הזוג. 

שיטת ה-Collaborative Couple Therapy פותחה על ידי ד"ר דן וייל בקליניקה שלו שבקליפורניה. לדבריו "המטופלים שלי הם אלה שעיצבו את השיטה, בכל פעם שעשיתי משהו שהם אהבו ושעזר להם, הם נתנו לי חיזוק, וכל חיזוק גרם לי לעשות שוב את מה שאהבו". הגישה זכתה להכרה ביכולת שלה לבסס את הקשר הטיפולי על שיתוף פעולה הדוק בין המטפל והמטופל, בכבוד כלפי המטופלים ובהבנה שכולם עוברים תהליכים דומים ביחסיהם. 

וייל זיהה שלושה תהליכי יסוד זוגיים: 

  • דינמיקה של עימות – בה בני הזוג רואים יותר ויותר את בן זוגם כעוין
  • דינמיקה של ניכור – בה בני הזוג רואים את בן זוגם כאדם זר
  • דינמיקה של קירבה – בה בני זוג מרגישים קירבה ואינטימיות

יחודיותו של המודל של וייל היא ביכולת לזהות את השלבים הראשונים של כל אחד מהדינמקיות הללו, ביכולת להבין עד כמה קל (ואף הגיוני) להיכנס אליהם וביכולת להוציא את בני הזוג מהדינמיקות השליליות (עימות וניכור) ולהעבירם לדינמיקה של קירבה ושיתוף. 

במכון מראות אנו עובדים לפי שיטתו של וייל מתוך התנסות שזו הגישה היעילה ביותר לשינוי במצבי עימות זוגיים, מצבי שחיקה זוגיים, חוסר סיפוק זוגיים והפרות אמון ובגידות. אנו מספקים לבני הזוג מפת דרכים ברורה כיצד לצאת ממצב משבר בו הם נתונים . אנו עוזרים לבני הזוג להיות מודעים להשפעותיהם על האחר, לקחת אחריות על התנהגותם, לרצות להשתדל למען הקשר מתוך רצון אמיתי ולא מתוך כורח. השינוי שאנשים עוברים הוא ספונטני ואמיתי ולא מתרחש באמצעים מלאכותיים ומתוך מאמץ. כתוצאה מהטיפול בני הזוג מרגישים שיש להם השפעה רבה יותר על הקשר, הם מרגישים רגועים ושטוב להם במערכת היחסים. הם נהנים מנוכחות האחר ומרגישים רצון מחודש להיות בקירבתו. 

כיום אנו המכון היחיד בארץ המתמחה בשיטה זו ומהווה מוקד של מחקר והדרכה בין לאומיים בשיטה.